Otwieramy dzieci na komunikację. We wszystkich językach!

504 056 845Zadzwoń do nas:

Czego oczekiwać, gdy dziecko uczy się więcej niż jednego języka?

Każde dziecko jest wyjątkowe. Ta zasada tyczy się również dwujęzycznych dzieci. Rozwijanie umiejętności w obszarach dwóch języków zależy od jakości oraz ilości doświadczenia, które dziecko nabywa poprzez używanie dwóch języków.

Tak samo, jak inne dzieci, większość dwujęzycznych dzieci wypowiada pierwsze słowa w okolicach pierwszego roku życia (np „mama”, „tata”). Już w wieku 2 lat, większość dwujęzycznych dzieci używa wypowiedzi złożonych z dwóch słów. Dzieci, które uczą się tylko jednego języka, przechodzą przez takie same progi rozwojowe.

Od czasu do czasu, dziecko może mylić się w zasadach gramatycznych, lub mogą używać słów z obydwu języków w tym samym zdaniu. Jest to normalna część rozwoju dwujęzycznej mowy.

Kiedy jest wprowadzany drugi język, niektóre dzieci mogą nie mówić przez jakiś czas. Ten „cichy okres” (ang. silent period) może czasami trwać kilka miesięcy. Ponownie, to również jest normalne i minie.

Jakich zasobów używać, by rozwijać dwujęzyczność u dziecka?

  • Książki – możesz czytać swojemu dziecku w dwóch językach. Generalnie, można zakupić książki w innych językach lub dwujęzyczne (np wersja polsko-angielska) w księgarniach. Jednak temat jest tak szeroki, że zostanie opisany w oddzielnym wpisie.
  • piosenki w innych językach – śpiewanie to jedna z ulubionych aktywności wszystkich maluchów. Jest przez to doskonałą metodą na wprowadzenie drugiego języka i może być świetną zabawą!
  • Bajki i programy dla dzieci – programy dla dzieci są dostępne w wielu językach. Uczą one dzieci liczb, literek, kolorów oraz podstawowego słownictwa. Programy w języku polskim również są wartościowe, jednak warto, by rodzic świadomie wspierał walory edukacyjne programów w innym języku.
  • programy językowe – dzieci mogą się nauczyć dwujęzyczności na obozach językowych oraz w dwujęzycznych programach edukacyjnych (np dwujęzyczne przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjalne programy organizacji IBO, czy Matura Międzynarodowa dla młodzieży).

Czy jeżeli moje dziecko ma problemy z komunikacją, czy powinniśmy używać tylko jednego języka?

W tym przypadku, najlepiej jest porozumiewać się z dzieckiem w języku, w którym rodzic odnajduje się najlepiej. Ta metoda się sprawdza, nawet jeżeli dziecko używa innego języka w szkole. Nie należy jednak wprowadzać radykalnej zmiany w rutynie dziecka – wszelka gwałtowność generuje niepotrzebny dziecku stres, który może negatywnie wpłynąć na jego rozwój.

Należy pamiętać, że dzieci, które mają problem w komunikacji w obydwu językach mogą potrzebować profesjonalnej pomocy – najlepiej jest zgłosić się do lekarza pediatry, który sprawdzi, czy dziecko nie ma opóźnień w rozwoju i ewentualnie skieruje dziecko do psychoneurologa.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go znajomym!