Otwieramy dzieci na komunikację. We wszystkich językach!

504 056 845Zadzwoń do nas:

Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?

Rozmawianie z dziećmi o szkole wygląda czasami jak wizyta u dentysty – dzieci odpowiadają niechętnie i z musu. A przecież nie musi  tak być! Przedstawiamy kilka sprawdzonych przez nasze Nianie metod na nawiązanie rozmowy na temat szkoły z dziećmi.

W jaki sposób zatem rozpocząć dialog z dzieckiem o tym, co działo się w szkole?

Wyjdź ponad „jak ci minął dzień?” czy „co robiliście w szkole?” – Mimo, że te pytania stanowią naturalny sposób na zagajenie rozmowy, nie implikują jednak złożonych odpowiedzi ze strony dziecka.  Zachęcamy rodziców do przygotowania się do rozmowy z dzieckiem poprzez dokładne poznanie planu dnia i pogłębienie suchych faktów o rzeczywiste odczucia dziecka. Wówczas dzieci mają szansę wypowiedzieć się na tematy, które są dla nich ważne (więc uczą się zdrowej ekspresji swojej osobowości) i czują ekscytację związaną z dzieleniem się informacjami z rodzicami.

Podajemy przykładowe pytania, które można wykorzystać przy rozpoczynaniu rozmowy z dzieckiem. Pamiętajmy, by nie krytykować dziecka w trakcie jego wypowiedzi – może to spowodować jego zamknięcie na dalszą komunikację.

Przykładowe pytania:

– Jaką historię czytał nauczyciel klasie?

– jaka była twoja ulubiona część tej historii?

– jaka część historii najbardziej podobała się (imię przyjaciela)?

– czego nie możesz się doczekać w szkole jutro?

– co ci się najbardziej podobało tym roku szkolnym(to pytanie można zadawać kilka razy w roku)?

– czy coś ci się nie podobało w szkole dzisiaj?

– czy udało ci się skończyć wszystkie zadania przed końcem lekcji?

– co było na obiad?

– z kim siedziałeś/aś na obiedzie? O czym rozmawialiście?

– z kim się dzisiaj bawiłaś?

– co twoi przyjaciele robią w weekend?

Dlaczego jest ważne, by rozmawiać z dziećmi o szkole?

Konkretne pytania na temat aktywności są pomocne. Z jednej strony, odpowiedzi na nasze pytania dają pogląd, czy dziecko jest zaangażowane i skoncentrowane w szkole. Z drugiej zaś, widzimy, czy nauczyciel angażuje swoich uczniów w czytanie i lektury. Pytania odnoszące się do towarzyskich aspektów dostarczają informacji na temat rozwoju społecznego dziecka – przez zadawanie pytań na temat przerw i aktywności grupowych, można łatwo zrozumieć, w jaki sposób dziecko obcuje z rówieśnikami.

Można dziecku zadać trzy pytania po szkole, dzięki którym otrzymamy wartościowy pogląd na to, co dzieje się w jego życiu. Jedno pytanie może być związane stricte z nauką, jedno z relacjami towarzyskimi i jedno otwarte pytanie „Co w dzisiejszym dniu podobało się Tobie najbardziej?”

Zachęcamy do wypróbowania opisanych narzędzi komunikacji – otwierają one zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go znajomym!